phatima

معرفی کتاب های مدیریت استرس

استرس جزء جدانشدنی زندگی انسان‌ها از بدو تاریخ تا کنون بوده است. در واقع اگر سرتاسر دنیا را بگردید، هرگز انسانی را نخواهید یافت؛ که ادعا کند در زندگی‌اش استرس را تجربه نکرده است. اگر ترس و استرس فرد از رویدادهای زندگی‌اش با سن و موقعیت زندگی او تناسب نداشته باشد، می‌تواند منجر به اختلال روانی شدیدتر همچون اختلال اضطراب شود.

به‌طور کلی استرس یکی از احساسات طبیعی انسان‌ها مانند: غم، شادی، عصبانیت و غیره است. در مواجه با استرس دو نکته حائز اهمیت است:

  • چگونگی مدیریت استرس و برخورد با آن؛
  • آگاهی به تفاوت استرس و اضطراب.

در این مقاله بهترین کتاب های مدیریت استرس را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید در موقعیت‌های استرس‌زا، بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید و برای اینکه بتوانید استرس را از اضطراب تمییز دهید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله تفاوت ‌های استرس و اضطراب مراجعه کنید.

بهترین کتاب های مدیریت استرس: کتاب استرس و سلامتی

یکی از بهترین کتاب های مدیریت استرس که به‌طور اختصاصی برای روان‌درمانگران نوشته شده، کتاب استرس و سلامتی؛ راهنمایی برای پژوهش و کار بالینی است. نویسندگان این کتاب کری لین کوپر (Cary Lynn Cooper) و جیمز کمپبل کوییک (James Campbell Quick)، متخصصین حوزه‌ روانشناسی سازمانی و استرس هستند.

برای دسترسی به لیست کتب اختصاصی روان‌درمانگران و متخصصان سلامت روان می‌توانید به مقاله معرفی منابع رشته روانشناسی مراجعه کنید.

برای نوشتن کتاب استرس و سلامتی تحقیقات جامعی در مورد ارتباط بین استرس و سلامتی و پیامدهای آن انجام شده است. همچنین این کتاب معتبرترین منبعی است؛ که در مورد استرس نوشته شده و نظریات مدیریت استرس را به‌طور کامل بررسی و نقد می‌کند.

یکی از 10 عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته، استرس است و سازگاری با استرس و مدیریت آن می‌تواند به خودشکوفایی افراد و افزایش رفاه جامعه کمک کند. کری کوپر و جیمز کوییک نیز در بخشی از این کتاب به بررسی تئوری‌هایی در مورد مدیریت استرس پیشگیرانه و رابطه آن با افزایش رفاه در جامعه پرداخته‌اند. این کتاب در ایران توسط نشر ارجمند ترجمه شده و خواندن آن به دانشجویان و متخصصین حوزه سلامت روان پیشنهاد می‌شود.

کتاب زندگی بدون استرس؛ راهنمایی برای مقابله با استرس

کتاب زندگی بدون استرس نوشته شهربانو قهاری یکی از کتاب‌های خوب حوزه مدیریت استرس است. بدیهی‌ست؛ که فقط با خواندن یک کتاب نمی‌توان به تسلط کافی در هیچ مهارتی رسید و مدیریت استرس نیز یک مهارت اکتسابی محسوب می‌شود. در این کتاب علاوه بر ارائه راهکارهای مختلف برای کاهش استرس، تمرین‌هایی نیز برای خوانندگان در نظر گرفته شده تا با مهارت بیشتری بتوانند استرس خود را مهار کنند.

اغلب کتاب‌هایی که در حوزه کنترل استرس می‌توان مشاهده کرد، کتاب‌های ترجمه شده هستند و قاعدتاً تطابق صددرصدی با شرایط ایرانیان و سبک زندگی آن‌ها را ندارد. یکی از برتری‌های این کتاب نسبت به سایر کتاب های مدیریت استرس، نویسنده ایرانی آن است؛ که از تجربیات خود نیز در نگارش این کتاب استفاده کرده‌اند.

کتاب با استرس فشارهای روانی و اجتماعی چه می توان کرد

نکته حائز اهمیت در مورد کتاب با استرس فشارهای روانی و اجتماعی چه می‌توان کرد نویسنده آن است! این کتاب توسط یک نفر نوشته نشده و گروه مولفین آن همگی جزو روانشناسان و مشاوران برجسته‌ای هستند؛ که نتایج سال‌ها تجربه، مطالعه، تحقیق، مشاوره روانشناسی و آموزش‌های خود را با خوانندگان به اشتراک گذاشته‌اند.

دکتر فرهنگ هولاکویی یکی از نویسندگان این کتاب است و موضوعات بررسی شده در این کتاب عبارتنداز:

  • بررسی موضوعاتی که مردم را دچار استرس می‌کنند؛
  • بررسی علائم و نشانه‌های فردی که استرس دارد؛
  • تعمیم دادن استرس به شرایط دیگر؛
  • بررسی ارتباط پذیرش مسئولیت با استرس؛
  • و غیره.

کتاب های مدیریت استرس: کتاب مدیریت استرس برای آدمک‌ها

کتاب مدیریت استرس نوشته آلن آلکین (Allen Elkin) از سری مجموعه محبوب For Dummies (برای آدمک‌ها) است. این کتاب مجموعه‌ای از نکات، تمرین‌ها و ابزارهای مقابله با استرس را به خوانندگان معرفی می‌کند. برای مثال در این کتاب می‌آموزید وضعیت بدن خود را در چه حالتی قرار دهید، چگونه نفس بکشید، چگونه تصویرسازی کنید و غیره تا بتوانید میزان استرس خود را کنترل و آن را مدیریت کنید.

علاوه بر این با ماهیت استرس و تاثیر آن روی جسم و روان انسان نیز آشنا می‌شوید و می‌آموزید چه عادت‌هایی را در خود ایجاد کنید تا سبک زندگی شما سالم‌تر و به دور از استرس باشد.

کتاب‌های دیگر از مجموعه دامیز

کتاب های افزایش اعتماد به نفس: کتاب اعتمادبه‌نفس برای آدمک‌ها

بهترین کتاب مدیریت استرس: کتاب خودآموز مدیریت استرس

کتاب مدیریت استرس که در ایران با نام خودآموز مدیریت استرس ترجمه شده، توسط تری لوکر (Terry Looker) و اولگا گرگسون (Olga Gregson) نوشته شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های مدیریت استرس در بازار است و به افراد کمک می‌کند تا استرس خود را ارزیابی و شناسایی کنند.

به نظر می‌رسد برخی افراد بهتر از دیگران با استرس کنار می‌آیند. این به این دلیل است؛ که افراد تفاوت‌های زیادی با هم دارند. با این حال، همه ما می‌توانیم نحوه مدیریت استرس را یاد بگیریم و از آن در موقعیت‌های استرس‌زا استفاده کنیم. این کتاب اساساً یک راهنمای خودیاری است؛ که برای کمک به همه نوشته شده است و اکثر موضوعات مربوط به استرس و مدیریت آن را پوشش می‌دهد.

بخش اول کتاب «به خودتان مدیریت استرس را بیاموزید» حاوی پرسشنامه‌ای است؛ که از طریق آن می‌توانید استرس زندگی خود و نحوه رفتار خود هنگام استرس را ارزیابی کنید. بخش دوم کتاب به کسب آگاهی و درک مفهوم استرس می‌پردازد.

بخش سوم کتاب به نحوه برخورد موثر با استرس می‌پردازد و بر اساس اصل «تعادل استرس» خوانندگان کتاب قادر خواهند بود برنامه‌ای شخصی برای مدیریت استرس خود تدوین کنند و با پیروی از آن، از قدرت منابع طبیعی بدن خود برای افزایش سلامتی، روابط و عملکرد کاری استفاده کنند.

این کتاب در ایران توسط مهدی رضایی و محسن ژکان ترجمه و توسط انتشارات دانژه، منتشر شده است و خواندن آن را به تمام افرادی که قصد دارند استرس خود را مدیریت و از این احساس خود در مسیر درست استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

جمع‌بندی در مورد کتاب های مدیریت استرس

در این مقاله به معرفی کتاب های مدیریت استرس پرداختم و تعدادی از بهترین‌های آن‌ها را به شما معرفی کردیم. شما چه کتابی در زمینه مدیریت و کنترل استرس مطالعه کردید و از آن نتیجه مثبت گرفته‌اید؟ نام کتاب و نویسنده آن را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *