phatima

تحلیل و بررسی تیپ شخصیت INTJ [معمار]

INTJ مخفف کلمات درون‌گرا، شهودی، متفکر و قضاوت‌کننده است. تیپ شخصیت INTJ یکی از 16 تیپ شخصیت بوده که توسط شاخص مایرز-بریگز (تست MBTI) شناسایی شده است. افراد دارای شخصیت INTJ به «معمار» یا «استراتژیست» نیز مشهور‌اند و بسیار خلاق، منطقی و تحلیل‌گر هستند.[1] در این مقاله می‌توانید ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف، علایق، ارتباطات و مشاغل مناسب برای تیپ INTJ را مطالعه کنید.

ویژگی‌‌های برجسته تیپ شخصیت INTJ

بنیاد مایرز و بریگز ویژگی‌های INTJها را این‌گونه توصیف می‌کند. INTJها معمولاً درون‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و سخت کوش هستند؛ که از نقاط قوت آن‌ها محسوب می‌شود. با این حال، این ویژگی‌ها می‌توانند نقطه ضعف آن‌ها محسوب شود؛ زیرا دیگران آن‌ها را بی‌احساس یا سنگ‌دل تصور می‌کنند.
یک INTJ دوست دارد به‌جای تمرکز بر جزئیات عینی، موضوعات را به‌صورت کُلی بررسی کرده و اغلب به اطلاعات انتزاعی توجه می‌کند. با این حال، افراد INTJ هنگام تصمیم‌گیری بیشتر بر منطق و اطلاعات عینی تأکید می‌کنند تا احساسات ذهنی؛ زیرا صحبت کردن در مورد احساسات باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود.

همچنین INTJها دنیایی با کنترل حداکثری و نظم را دوست دارند. در نتیجه ترجیح می‌دهند قبل از انجام هر کاری به‌خوبی موقعیت را سنجیده و برنامه‌ریزی کنند.

1. نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیت معمار (INTJ)

نقاط قوت و ضعف این تیپ شخصیتی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نقاط قوت تیپ شخصیت INTJنقاط ضعف تیپ شخصیت INTJ
لذت بردن از مفاهیم نظری و انتزاعیبیش از حد تحلیل‌گرا و قضاوت‌کننده
شنوندگان خوبی هستندکمال‌گرا
انتقادپذیریبیزار از صحبت کردن در مورد احساسات
دارای اعتمادبه‌نفس بالابی‌احساس و سنگ‌دل به نظر رسیدن
سخت‌کوش_

2. انواع فرعی تیپ شخصیت INTJ

INTJها را می‌توان به دو دستۀ فرعی تقسیم کرد:

  • INTJ-A (معمار قاطع): یک INTJ-A اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به INTJ-T دارد، به‌ویژه هنگام مدیریت پَستی و بلندی‌های زندگی.
  • INTJ-T (معمار آشفته): این افراد نگرانی بیشتری در مورد مسائلی که ممکن است آن‌ها را نادیده بگیرند، دارند. هم‌چنین آن‌ها از این نگرانی‌ها و توجه زیاد به جزئیات، به نفع خود استفاده می‌کنند.

3. گستردگی جمعیت تیپ شخصیت آی ان تی جی چقدر است؟

به گفته روانشناس دیوید کیرسی (David Keirsey)، تقریباً 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان دارای تیپ شخصیتی INTJ هستند و این تیپ شخصیتی نیز، مانند تیپ شخصیت ENTJ و تیپ شخصیت INFJ جزو نادرترین تیپ‌های شخصیتی است.

عملکردهای شناختی تیپ شخصیت INTJ

همان‌طور که می‌دانید، MBTI بر اساس نظریه شخصیت کارل یونگ (روان‌کاو) تدوین شده است. در این تست شخصیت از 4 عملکرد شناختی شهود، تفکر، احساس و حس برای دسته‌بندی افراد استفاده می‌شود. هر یک از این 4 شاخص شناختی بر اساس درون‌گرا یا برون‌گرا بودن نیز بررسی شده و در نهایت با ترکیب این عوامل، 16 تیپ شخصیت MBTI به وجود آمدند.[2] عملکردهای شناختی INTJها عبارت‌اند از:[3]

1. عملکرد غالب: شهود درون‌گرا

عملکرد عالب INTJها شهود درون‌گرا است. آن‌ها برای بررسی الگوها، معانی و احتمالات از شهود خود بهره می‌برند. آن‌ها به‌جای اینکه صرفاً به حقایق ملموس توجه کنند، بیشتر به کشف معنای این حقایق علاقه‌ دارند.

INTJها از فکر کردن به آینده و کاوش برای کشف فرصت‌های جدید لذت می‌برند. هنگام به خاطر سپردن رویدادها، یک INTJ ممکن است برداشت‌ها را بیشتر از جزئیات دقیق آنچه رخ داده است، به خاطر بیاورد.

2. عملکرد کمک‌کننده: تفکر برون‌گرا

INTJها از تفکر برون‌گرا به‌عنوان یک عملکرد کمکی استفاده می‌کنند. تفکر برون‌گرا به ایجاد نظم، کنترل و ایجاد ساختار به INTJها کمک می‌کند. آن‌ها می‌توانند هنگام مواجهه با مسائل، بسیار سنجیده و با روش خاص خود عمل کنند. افراد با این تیپ شخصیتی تمایل دارند بر اساس منطق تصمیم بگیرند. آن‌ها افکار خود را سازمان‌دهی می‌کنند تا روابط علت و معلولی را بیابند.

3. عملکرد در موقعیت‌های استرس‌زا: احساس درون‌گرا

یک INTJ در موقعیت‌ها استرس‌زا از احساس درون‌گرا استفاده می‌کند. با رشد این عملکرد، INTJها هنگام تصمیم‌گیری به ارزش‌ها و احساسات توجه بیشتری می‌کنند. در نتیجه INTJها بیشتر به سمت افراد و فعالیت‌هایی که به‌خوبی با ارزش‌های آن‌ها هماهنگ است، جذب می‌شوند.

4. عملکرد ناخودآگاه: حس برون‌گرا

در INTJها، حس برون‌گرا کمترین توسعه را در بین عملکردهای شناختی آن‌ها دارد. با این حال، حس برون‌گرا می‌تواند روی برخی از افکار و رفتارهای آن‌ها تأثیر بگذارد.

حس برون‌گرا به یک INTJ کمک می‌کند تا اطلاعات را از طریق حواس خود پردازش کند. هنگام استفاده از این عملکرد ناخودآگاه، افراد INTJ ممکن است، احساس کنند که در لحظه زندگی می‌کنند و از دنیای اطراف‌شان انرژی می‌گیرند.

افراد مشهور با تیپ شخصیت INTJ

با اینکه فقط 5 درصد از جمعیت جهان، INTJ هستند؛ اما بسیاری از مدیران اجرایی، سلبریتی‌ها، سیاستمداران، رهبران و مبتکران هوشمند در سراسر جهان دارای تیپ شخصیت INTJ هستند. در ادامه می‌توانید با مشهورترین INTJها آشنا شوید.

1. افراد معروف در عرصۀ علم‌وفناوری با تیپ شخصیت INTJ

به‌دلیل عملکرد شناختی غالب (شهود دروان‌گرا) و عملکرد کمک‌کننده (تفکر برون‌گرا)، INTJها به‌طور طبیعی به علم و فناوری علاقه‌مند می‌شوند. بدین‌ترتیب، جای تعجب نیست که دانشمندان مشهور زیادی با این تیپ شخصیتی وجود دارند.

تفکر برون‌گرا به افراد INTJ کمک می‌کند تا به روشی منطقی و بی‌طرفانه فکر کنند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند تفکر منطقی را مقدم بر احساسات خود قرار دهند و موضوعات مختلف را با علاقه بسیار زیاد کاوش کنند. افراد INTJ به همه چیز شک دارند و به دنبال یافتن راه‌حل برای مشکلات و رویدادها هستند. در واقع، آن‌ها تا زمانی که پاسخ‌های مورد نیاز خود را دریافت نکنند، دست از تلاش برنمی‌دارند.

شهود درون‌گرا نیز به INTJها کمک می‌کند تا جزئیاتی را که افراد دیگر نمی‌بینند، درک کنند. این دقیقاً همان چیزی است که INTJها را به مباحث علمی علاقه‌مند می‌کند؛ زیرا سوالات بسیاری در جهان وجود دارد که نیاز به پاسخ دارند. INTJهای مهشور در علم و فناوری عبارت‌اند از:

  • چارلز داروین (Charles Darwin): زیست‌شناس و مبتکر نظریه تکامل
  • نیکولا تسلا (Nikola Tesla): مخترع و خالق جریان متناوب
  • اسحاق نیوتن (Isaac Newton): فیزیکدان، ریاضیدان و ستاره‌شناس
  • نوربرت وینر (Norbert Wiener): ریاضیدان و بنیانگذار سایبرنتیک
  • استیون هاوکینگ (Stephen Hawking): کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری
  • لیز مایتنر (Lise Meitner): فیزیکدان
  • جان فوربس نش (John Forbes Nash): ریاضیدان
  • آلن تورینگ (Alan Turing): ریاضیدان.

2. افراد معروف در عرصۀ سیاست با تیپ شخصیت INTJ

INTJها بسیار به اصول اخلاقی پایبند بوده و به‌ندرت وارد عرصۀ سیاست می‌شوند. آن‌ها بر این باور هستند که کرۀ زمین، پر از افراد دروغ‌گو و ریاکار است که دقیقاً مخالف آن چیزی هستند که برای آن تلاش می‌کنند. بدین ترتیب، INTJها ترجیح می‌دهند «پشت صحنه» بمانند و برای تحقق ایده‌آل‌ها و آرمان‌شهر خود به روش‌های دیگر مبارزه کنند.

هم‌چنین، آن‌ها ترجیح می‌دهند به مسائلی بپردازند که واقعاً می‌توانند آن‌ها حل کنند و از پرداختن به موضوعاتی که در آن‌ها تخصصی ندارند، اجتناب می‌کنند.
عملکرد شناختی غالب INTJها (شهود دروان‌گرا)، آن‌ها را به استراتژیست‌های برجسته‌ای تبدیل می‌کند که می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌ای، اتخاذ کنند. هم‌چنین عملکرد شناختی کمک‌کننده (تفکر برون‌گرا)، توانایی سازمان‌دهی و اشتیاقِ ایجاد نظم و ساختار را در این افراد افزایش می‌دهد.

با اینکه INTJها علاقه‌ای به قدرت و سیاست ندارند؛ اما تمام ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ و مقتدر را دارند. INTJها در دنیای سیاست، جدی، سرد و بی‌رحم به نظر می‌رسند؛ اما اقدامات آن‌ها نتایج خارق‌العاده‌ای به‌همراه دارد. برخی از مشهورترین سیاست‌مداران INTJ عبارت‌اند از:

  • توماس جفرسون (Thomas Jefferson): سومین رئیس جمهور ایالات متحده
  • اولیس اس. گرانت (Ulysses S. Grant): هجدهمین رئیس جمهور ایالات متحده
  • وودرو ویلسون (Woodrow Wilson): بیست‌وهشتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
  • جان اف کندی (John F. Kennedy): سی‌وپنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
  • ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin): رئیس جمهور روسیه
  • هیلاری کلینتون (Hilary Clinton): سیاست‌مدار آمریکایی.

3. افراد معروف در عرصۀ تجارت با تیپ شخصیت INTJ

INTJها یکی از معدود تیپ‌های شخصیتی هستند که برای راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی متولد شده‌اند. در نگاه اول، INTJها ممکن است بیش از حد گوشه‌گیر و منزوی به نظر برسند؛ بنابراین دیگران توانایی‌های آن‌ها دست‌کم می‌گیرند. با این حال، به لطف نگرش‌های متمرکز و نتیجه‌گرا، INTJ‌ها شانس خوبی برای فراتر رفتن از انتظارات همه دارند.
موارد زیر اصلی‌ترین دلایلی اصلی هستند که این تیپ شخصیتی را به یک تاجر بزرگ تبدیل می‌کنند:

  • استقلال: به‌دلیل درون‌گرایی، مناسب‌ترین مشاغل برای INTJها مشاغلی هستند که بتوانند به‌تنهایی کار کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها دوست دارند رئیس خودشان باشند.
  • ذهن تحلیلی: افراد INTJ می توانند تا هسته یک مشکل خاص نفوذ و آن را حل کنند. آن‌ها هرگز به راه‌حل‌های جزئی بسنده نمی‌کنند و تا زمانی که برنامه‌ای بی‌عیب برای دستیابی به اهداف خود نسازند، از کاوش دست نمی‌کشند. این چیزی است که هر کسب‌و‌کار باید برای موفقیت داشته باشد.
  • منطق: وقتی صحبت از تجارت باشد، INTJها جایی برای احساسات باقی نمی‌گذارند؛ زیرا معتقدند احساسات می‌تواند کارایی آن‌ها را تضعیف کند. آن‌ها همیشه تصمیمات خود را بر اساس معیارهای منطقی می‌گیرند و از منطق برای ایجاد استراتژی‌های تجاری برجسته استفاده می‌کنند.

افراد مشهور با تیپ شخصیت INTJ در عرصۀ تجارت عبارت‌اند از:

  • ایلان ماسک (Elon Musk): کارآفرین و ثروتمندترین مرد جهان
  • بیل گیتس (Bill Gates): تاجر آمریکایی و بنیانگذار شرکت مایکروسافت
  • مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg): مدیر اجرایی فیسبوک
  • وارن بافت (Warren Buffet): سرمایه‌گذار و تاجر آمریکایی
  • ریچارد برانسون (Richard Branson): کارآفرین انگلیسی

4. افراد معروف در عرصۀ ادبیات و نویسندگی با تیپ شخصیت INTJ

برای INTJها بیان افکار از طریق کلام نوشتاری آسان‌تر از گفتگو است؛ بنابراین، تعجب‌آور نیست که بسیاری از نویسندگان افسانه‌ای که عاشق کتاب‌هایشان هستیم، متعلق به این تیپ شخصیتی هستند. INTJها با یک نوشتۀ منحصربه‌فرد، ماموریت خود را برای بهتر کردن جهان و روشنگری دیگران انجام می‌دهند.

فرآیند نوشتن به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌های تحقیق و نویسندگی خود را بهبود بخشند، که اشتیاق آن‌ها را برای کسب دانش و توسعه برآورده می‌کند. از مشهورترین نویسندگان INTJ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جین آستن (Jane Austen): نویسنده رمان معروف غرور و تعصب
  • امیلی برونته (Emily Bronte): نویسنده کتاب‌های بلندی‌های بادگیر و جین ایر
  • لوئیس کارول (Lewis Carroll): شاعر و نویسنده کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب
  • فردریش نیچه (Friedrich Nietzsche): فیلسوف، شاعر و نویسنده
  • سیلویا پلات (Sylvia Plath): شاعر و رمان‌نویس
  • سی اس لوئیس (C.S. Lewis): نویسنده.

5. افراد معروف در صنعت فیلم‌سازی با تیپ شخصیت INTJ

یکی از راه‌های که INTJها می‌توانند خلاقیت و تمایلات هنری خود را بروز دهند، هنر هشتم یا صنعت فیلم‌سازی است. تخیل و درک جزئیات می‌تواند به INTJها کمک کند تا به بازیگران حرفه‌ای تبدیل شوند. هم‌چنین، این 2 ویژگی به جعل هویت یا فرو رفتن در نقش نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، خلاقیت و ایده‌های INTJها به ساخت بسیاری از شاهکارهای صنعت سینما کمک کرده است. از INTJهای معروف در صنعت فیلم‌سازی می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • راسل کرو (Russel Crowe): نوازنده و کارگردان فیلم ذهن زیبا
  • فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola): کارگردان
  • کالین فرث (Colin Firth): بازیگر
  • آرون سورکین (Aaron Sorkin): فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان
  • جودی فاستر (Jodie Foster): بازیگر
  • کیلیان مورفی (Cillian Murphy): بازیگر پیکی بلایندرز
  • اشلی اولسن (Ashley Olsen): بازیگر
  • کریستوفر نولان (Christopher Nolan): کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس
  • جیمز کامرون (James Cameron): کارگردان
  • آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger): بازیگر و سیاست‌مدار
  • استانلی کوبریک (Stanley Kubrick): کارگردان و تهیه‌کننده
  • دیوید فینچر (David Fincher): کارگردان.

6. افراد معروف در عرصۀ موسیقی با تیپ شخصیت INTJ

INTJها ترجیح می‌دهند احساسات خود را از طریق آهنگ و ملودی بیان کنند؛ بنابراین در میان افراد با این تیپ شخصیت می‌توان هنرمندان برجسته‌ای را پیدا کرد. برخی از معروف‌ترین INTJهای عرصه موسیقی عبارت‌اند از:

  • الویس کاستلو (Elvis Costello): خواننده و ترانه‌سرا
  • راجر واترز (Roger Waters): موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌سرا
  • آوریل لاوین (Avril Lavigne): خواننده و ترانه‌سرا
  • دیوید بووی (David Bowie): خواننده انگلیسی آرت راک و گلم راک
  • جِی‌زی (Jay-Z): خواننده رپ و تهیه‌کننده موسیقی
  • دین دلئو (Dean DeLeo): خواننده و نوازنده
  • کوری تیلور (Corey Taylor): خواننده و نوازنده
  • فلو ریدا (Flo Rida): خواننده رپ و هیپ‌هاپ
  • آنتونیو سالیری (Antonio Salieri): آهنگ‌ساز
  • لودویگ ون بتهوون (Ludwig van Beethoven): آهنگ‌ساز و نوازنده پیانو
  • لئوپولد موتزارت (Leopold Mozart): آهنگ‌ساز و مدرس موسیقی
  • اریک ساتی (Erik Satie): آهنگ‌ساز.

7. افراد معروف در عرصه ورزش با تیپ شخصیت INTJ

INTJها علاقه زیادی به ورزش‌های حرفه‌ای ندارند؛ اما در این حیطه نیز می‌توانند موفق باشند. آن‌ها به‌ویژه در فعالیت‌های ورزشی فردی مانند شطرنج که به درجۀ خاصی از تفکر استراتژیک نیاز دارد، پیشرفت می‌کنند. در ورزش‌های تیمی نیز، تیزبینی ذهنی و تکنیک‌های هوشمندانه INTJها می‌تواند به موفقیت کل تیم کمک کند. برخی از معروف‌ترین شخصیت‌های ورزشی INTJ عبارت‌اند از:

  • مارتینا ناوراتیلووا (Martina Navratilova): تنیسور و مربی ورزش
  • بابی فیشر (Bobby Fischer): استاد بزرگ شطرنج
  • لنس آرمسترانگ (Lance Armstrong): دوچرخه‌سوار حرفه‌ای
  • نیکی لاودا (Niki Lauda): راننده فرمول یک
  • ست رولینز (Seth Rollins): کشتی‌گیر
  • جوزپ گواردیولا (Josep Guardiola): بازیکن و سرمربی
  • مارک ویلیام کالاوی (Mark William Calaway): کشتی‌گیر
  • سعید معروف (Saeid Marouf): والیبالیست
  • بیل بلیچیک (Bill Belichick): مربی ورزش.

8. جنایت کاران معروف با تیپ شخصیت INTJ

INTJها معمولاً اصول اخلاقی سختگیرانه‌ای دارند؛ اما به این معنی نیست که آن‌ها همیشه درست‌کار هستند. در واقع، بسیاری از جنایت‌کاران مشهور جهان به این تیپ شخصیتی تعلق دارند! اگر شخصیت INTJها در یک محیط ناسالم شکل بگیرد، آن‌ها از هوش و قدرت ادارک خود برای کنترل دیگران و اقدامات جنایت‌کارانه استفاده می‌کنند. برخی از مجرمان INTJ را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  • جوزف منگل (Joseph Mengele): پزشک و افسر ارتش نازی در اردوگاه مرگ آشویتس که آزمایشات پزشکی بی‌رحمانه‌ای را روی زندانیان انجام می‌داد
  • وارگ ویکرنس (Varg Vikernes): خواننده بلک‌متال که به جرم کشتن هم‌گروهی و سوزاندن چهار کلیسا به 15 سال حبس محکوم شد
  • تد کاچینسکی (Ted Kaczynski): تروریست و بمب‌گذار
  • جک قاتل (Jack the Ripper): یک قاتل زنجیره‌ای که هرگز شناسایی و دستگیر نشد
  • بتی برودریک (Betty Broderick): فردی که به قتل شوهر سابق و همسر جدیدش محکوم شد
  • پیتون گندرون (Payton Gendron): مظنون اصلی تیراندازی دسته جمعی بوفالو در سال 2022 که منجر به کشته شدن 10 نفر شد.

سوالات متداول

تیپ شخصیت INTJ چگونه است؟

INTJها معمولا درون‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند. آن‌ها با اعتمادبه‌نفس بالا، سخت‌کوش، کمال‌گرا، انتقادپذیر، در ظاهر بی‌احساس و سنگ‌دل، یک شنونده خوب و عاشق مفاهیم نظری و انتزاعی هستند.

نقطه ضعف INTJها چیست؟

آن‌ها ممکن است مغرور و متکبر به نظر برسند و هم‌چنین نسبت به افرادی که توانایی کمتری در تفکر منطقی دارند بسیار با قضاوت رفتار می‌کنند.

آیا افراد INTJ پرحرف هستند؟

علی‌رغم وضعیت درون‌گرایی، INTJها می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی پرحرف باشند. آن‌ها می‌توانند به‌طور طولانی و مداوم در مورد موضوعات مورد علاقه خود صحبت کنند. این یکی از دلایلی است؛ که INTJها اغلب دوست دارند مدرس یا استاد دانشگاه باشند.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *